Ett brev till ett nytt år

Ett decennium till. Jag har nu officiellt genomlevt (snarare överlevt) två. Tvåtusennio går inte att jämföra med något utav alla dessa tjugo - inget år har varit lika fyllt av upplevelser, händelser, incidenter, fall, och jag vet inte vad mer, som detta. Tvåtusennio var ett år fyllt av ett ord på k: Kaos. Kaos uttalat káos, enbart för att jag själv behagar det. Likväl, även brist - brist på insikter. Saker och ting har skett, men ingenting har skänkt mig kunskap - jo, det kanske det har i och för sig, men jag har inte tagit till mig den; jag har ännu inte omfamnat den och gjort den till min egen. Min egoism har varit i vägen hela tiden, och jag har varit blind för Meningen. Jag har mött mina ögon i spegeln, men lika fort har jag väjt undan blicken, för jag ville inte se.
   Det här året börjar jag på ett vis som jag aldrig gjort förut: jag tänker till, och jag tänker efter, på förhand. Det har varit för mycket grus i mina ögon, och nu flyttar jag det till skorna. Jag ska ta det här året och möta allting som jag blundat för, som jag trängt undan från mitt medvetande i det föregående. Det har sagts mig att jag inte har någon självbevarelsedrift, och jag ser det nu - är det då en självutplåning jag bit för bit har byggt på? Jag har inte styrt mig själv i år: självet har styrt jaget in i svarta sår. Men nu ska jag göra någonting annat: jag byter ut impulserna mot ett annat ord på k än kaos: kontroll.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Det låter - ytterligare ett k-ord - klokt! Det är besynnerligt hur man kan förundras över hur man levt sitt liv för bara ett litet tag sedan. Hur jaget flyter ut och formar om sig så fundamentalt att det känns som en främling haft hand om ens själv.

2010-01-04 @ 22:20:49
URL: http://axontrmnl.blogspot.com
Postat av: j a g

Ha! Alla dessa k-ord - kul! Och ja, visst är det så ... Minst sagt besynnerligt, och man förundras över jagets ständigt föränderliga former. Det är väl aldrig konstant?

2010-01-05 @ 11:44:38
Postat av: Sofia

Nej, det är på sin höjd: kumulativt!

2010-01-06 @ 18:32:21
URL: http://axontrmnl.blogspot.com
Postat av: j a g

Sofia! Det var allt - klockrent!

2010-01-07 @ 09:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0