The lovely bones

The Lovely Bones, av Alice Sebold, om Susie Salmon, den oskuldsfulla, naiva fjortonåriga flickan som blir våldtagen och mördad av en granne som ingen visste var en seriemördande pedofil. Susie går inte ”vidare” efter sin död, utan ser på sin familj, tills hon en dag kan gå vidare – självfallet när allting löser sig, som i alla klyschiga slut. Jag minns att jag läste den när jag var i dylik ålder som Susie, och visst – det var inte världens bästa bok, men lättrörd som jag är fattade jag ändå visst tycke för den.
   Nu har den kommit ut som film, regisserad av Peter Jackson; kritikerna strör inte direkt palmer på väg för den, men jag tycker faktiskt att den speglar det som boken gör. Det är en film baserad på en fjortonårig flickas upplevelsevärld – på sjuttiotalet dessutom - och det är en film just kanske för yngre åldrar. Alla håller kanske inte med mig, likväl tycker jag inte några scener var överdrivet ”hemska” – inte värre än det man tenderar att se på film nuförtiden. Harvey, mördaren, såg litet överdrivet misstänksam ut – det störde jag mig på, men … filmen har sin charm, ändå – i varje fall för en person som läste boken för många år sedan, och nu får se den filmatiserad. Nä, men allvarligt: kan man se värdelösa filmer som Scream-filmerna, kan man väl se den här med.
 


 
Saoirse Ronan som Susie Salmon.


Kommentarer
Postat av: J

såg trailern idag, men jag har inte läst boken. rekomenderar du mig att se den ändå? den verkade lite överdriven...

2010-01-27 @ 19:11:00
Postat av: j a g

alltså ... frågar du mig kan du lika gärna vara utan att se den. men, man kan alltid se den bara för att!

2010-01-27 @ 19:52:40
Postat av: Herr Mina

jag älskade filmen, men dt kanske e för att jag e typ 13 -fortfarande. Den var så annorlunda filmad, så mycket detaljer. Ofta är boken mycket bättre än filmen men här lyckas verkligen Jackson berätta storyn på ett trovärdigt och tillfredsställande kind of way.



Angående Harvey, dt enda minus med filmen var han faktiskt. han såg ut som om de inte var klara med hans smink ....typ att 'ansiktet' skulle falla av ...sen att hon aldrig sa att hon blev våldtagen bara mördad. Jovisst fattade man men ändå --



2010-01-27 @ 21:25:24
Postat av: j a g

Vad gulligt :) Nä, men just därför tycker jag att en ung människa kan tycka om den ...



Haha! Precis! Angående Harvey, ja. men det där med att hon sa att hon bara blev mördad - det var lite väl snällt, för i boken beskrivs själva stunden tämligen ingående ...

2010-01-27 @ 22:07:14
Postat av: Anonym

Ung, ja! sak se om den snart igen...hehe...:D



ja visst gör den! ja minns (tyvärr, ha!) den scenen bäst. den fastnade liksom. var så brutal. förstår inte riktigt hur Jackson tänkte där. men ja tror man ändå fattade - var ju bara tjejer som blev mördade-

2010-01-28 @ 16:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0