Tjänstekvinnans son, August Strindberg

Johan trodde nämligen nu, att skaldens liv var ett skuggliv; att han icke hade något jag, utan endast levde i andra jag. Men är det så säkert att skalden saknar ett jag, därför att han icke har bara ett? Kanske han är rikare, som äger flera än de andra. Och varför är det förmer att bara ha ett, då det enda jaget i alla fall icke är mera ens eget än flera jag, då ju ett jag är en av föräldrar, uppfostrare, umgänge, böcker sammansatt resumé? Kanske därför, att samhället som ett maskineri fordrar, att dess enheter, jagen, skola ingå som hjul, muttrar, maskindelar och arbeta i ett inskränkt, automatiskt syfte. Men då är ju skalden mera än maskindelen, om han själv är en hel maskin?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0