Ge sig hän, Pia Tafdrup

Ingenting börjar på riktigt förrän jag sagt nej till restriktionen. Nej till det som vill beröva mig möjligheten att handla. Verkligheten tar vid på andra sidan av ett nej.
   En tanke. Varifrån kommer den, när man blir väckt av den? Jag vaknade i morse med orden jag vill inte vara offer för någonting bottenlöst. Det hade hänt något i min hjärnas miljarder nervceller medan jag sov. [...] Okända signaler och förbindelser hade inverkat på varandra. Rent neurologiskt eller biokemiskt låter det sig förmodligen knappast förklara hur orden efter sin slingrande färd anmälde sin ankomst. Ett nätverk av nervceller bländade omedvetet upp för orden. Den sovande hjärnan bildade meningen, varefter det är upp till den vakna att försöka lösa gåtan. Meningen anropar en, den lockar och skrämmer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0